LILO & STITCH toppade rekordhelg under Memorial Day
Den amerikanska biopubliken slog till med ett nytt rekord för Memorial Day-helgen. De tio mest sedda filmerna drog in över 325 miljoner dollar – och krossade därmed det tidigare rekordet från 2013 på 314 miljoner. Disney’s “Lilo & Stitch” gick i täten och drog med hjälp av Tom Cruises sista Impossible-uppdrag in hela $325,66 miljoner under fyra dagar. Tillsammans med succéer som Final Destination: Bloodline innebär detta ett gigantiskt lyft från fjolårets rätt mediokra $132,27M för samma helg. Det ger Disney en rejäl skjuts i kampen om marknadsandelarna mot Warner Bros.
“Miljoner biobesökare visade i helgen att bio fortfarande är en djupt rotad amerikansk tradition. Den sociala och ekonomiska betydelsen av biografer syns tydligt – och detta är bara början på en fantastisk biosommar.” – Michael O’Leary, VD, Cinema United
Helgens Höjdpunkter
Lilo & Stitch (Disney – NY)
- $145,5M (fre–sön), $183M (fre–mån)
- $341,7M globalt
- Toppade rekordet för största 4-dagars Memorial Day-öppning någonsin (tidigare: Top Gun: Maverick på $160,5M)
- Tredje största 3-dagarsöppningen någonsin för Disney efter The Lion King och Beauty and the Beast
Mission: Impossible – The Final Reckoning (Paramount – NY)
- $63M (fre–sön), $77M (fre–mån)
- $190M globalt
Slår rekord inom serien (förbi Fallout), men långt från Cruises Top Gun: Maverick-öppning på $126,7M.
Andra anmärkningsvärda resultat:
- Final Destination: Bloodlines (New Line)
#3 – $19,65M (fre–sön), $24,5M (fre–mån)
$94,6M totalt i USA | $187,1M globalt - The Last Rodeo (Angel Studios)
#6 – $5,26M (fre–sön), $6,25M (fre–mån)
CinemaScore: A - Friendship (A24)
#7 – $4,59M (fre–sön), $5,7M (fre–mån)
Planeras expandera under sommaren
Nästa helg
Relativt lugnt fält. Sony släpper Karate Kid: Legends (Cobra Kai spin-off), och Wes Anderson är tillbaka med The Phoenician Scheme – Cannes-succé med Benicio Del Toro i spetsen.