Biografer och rättighetsfrågor i Almedalen

Den 3 juli inbjöd Sveriges Biografägarförbund (SBF) och Film- och TV-branschens Samarbetskommitté (FTVS) ett seminarium i tre akter på biografen Borgen i Visby.
Del 1 handlande om biografernas överlevnad och en enad panel (utom MP:s representant) var alla överens om att biografen är en utomordentligt viktig kulturarena och att momshöjningen var förödande på många plan. Inte minst kritiserade man att den s k kulturmomsen på 6 % inte längre tillämpades på biograferna utan att de sedan 2017 fått betala full moms på 25 %. I övriga Europa där diversifierad moms tillämpas, är alltid biografen jämställd med övriga kulturevenemang – men alltså inte i Sverige.
I panelen medverkade Eva Hamilton, ordf. Film – och TV-producenterna, Cecilia Magnusson (M), riksdagsledamot och medlem i kulturutskottet – som för övriga lovade att återställa biografmomsen om de kom i regeringsställning efter valet - Ulf Dernevik (MP). Pol. sakkunnig hos kultur- och demokratiministern, Harald Hjalmarsson (M), oppositionsråd Västerviks kommun, Kalle Boman, filmproducent och professor i filmisk gestaltning samt Git Schenyius, Festivalchef Stockholms Filmfestival.
Del 2 leddes av Per Strömbäck, talesperson för FTVS, där han intervjuade advokat Monique Wadstedt om den pågående rättsprocessen mot Telia som vägrar blockera Pirate Bay, filmproducent Lena Rehnberg om konsekvenserna av illegalt nedladdat film samt Tidningsutgivareföreningens VD Jeanette Gustavsdotter om vikten av upphovsrätt för tidningarna. Sedan följde ett samtal med professorn i civilrätt Jan Rosén om immaterialrätt och lagstiftning i allmänhet.
Bägge seminarierna var mycket välbesökta, och ibland räckte inte sittplatserna till…
Del 3 var inget seminarium, utan det visades film! Publiken bjöds på en förhandsvisning av Jane Magnussons Bergman-porträtt "Ett år. Ett liv." Mycket sevärd!

Kommentera gärna: