Årsrapport från den europeiska biografägarförbundet

International Union of Cinemas (UNIC), den europeiska sammanslutningen av biografer, har publicerat sin årsredovisning där man också belyser viktiga trender under vad som var ett rekordår för många av de över 36 territorier som representeras av organisationen.
Rapporten analyserar den nuvarande arenan för den europeiska filmindustrin och utforskar både möjligheter och utmaningar på en stark och snabbt växande sektor.

Rapporten bekräftar 2015 som ett rekordår för biograferna i många av UNIC:s medlemsländer. Totalt ökade biobesöken i regionen med 6 procent, till totalt drygt 1,26 miljarder besök. Biljettintäkterna uppgick till € 8,8 miljarder vilket motsvarar 24 procent av den globala biografmarknaden och är en ökning med 12,5 procents jämfört med föregående år.

I en kommentar till rapporten säger UNIC:s president Phil Clapp:

"Biobesöken i Europa uppvisar en positiv trend. Denna rapport hyllar några otroliga prestationer av branschkollegor och partners under 2015. Det är särskilt passande att vi lanserar vår årliga rapport under CineEurope, vårt årliga konvent som gick av stapeln 20 – 23 juni i Barcelona. Både rapporten och konventet symboliserar vitalitet och mångfald i vår bransch och dess bidrag till framgång för den bredare filmindustrin inte bara i Europa utan även på den globala scenen. Vi ser fram emot att arbeta med branschkollegor och europeiska beslutsfattare som tillsammans med UNIC vidareutvecklar sin verksamhet under det kommande året.”

Tillsammans med en mängd data i rapporten fokuseras det också på ett antal politiska frågor som påverkar biografoperatörer i EU samt fastställer det påverkansarbete som genomförs av UNIC, alla med målet att biobesöken förblir en central agenda för Europeiska kommissionens audiovisuella politik. För att läsa rapporten (på engelska) – klicka på Artiklar i menyn ovan.

Kommentera gärna: